Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Monday, November 13, 2006

Tak Salah..eyh, Apa Salahnya..

Kalau Jepun mampu membina teknologi dan ilmu yang tinggi walaupun dengan menggunakan bahasa ibunda mereka, kenapa Malaysia yang sebelum ini memperkenalkan dasar pandang ke Timur masih bertegas untuk menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik? Sehingga ke hari ini, saat ini, saya masih kurang memahami bagaimana bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik mampu membawa pelajar menjadi bijak dan berilmu. Adakah dengan bahasa Inggeris maka teknologi itu mampu berkembang di Malaysia dan membentuk peribadi rakyat Malaysia ke arah cintakan ilmu?

Saya tidak menyalahkan Pak Lah ketika mengumumkan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dikekalkan, kerana Pak Lah bukannya dilahirkan dalam tahun 80-an. Pak Lah tidak memahami apa cabaran yang dihadapi generasi muda zaman sekarang. Apa rintangan yang perlu dilalui untuk menjadi insan berguna di masa akan datang. Pak Lah bandingkan dirinya yang pernah melalui proses pembelajaran bahasa Inggeris ketika bertugas di Kementerian Luar dengan generasi sekarang yang sibuk dengan internet dan PS3 yang baru dijual di pasaran. Di sekolah, Sains dan Matematik yang sepatutnya menjadi subjek yang menarik, subjek yang mampu membuahkan sifat ingin tahu di kalangan pelajar tentang sains dan alam sekeliling, akhirnya terkubur begitu sahaja kerana tidak mampu diselarikan dengan kelemahan menguasai bahasa Inggeris. Kalau sekolah suatu tempat membosankan, di luar sekolah masih banyak aktiviti yang boleh dilakukan..

Sewaktu zaman persekolahan, sehinggalah ke hari ini, kebolehan kami adik beradik tidak sama. Adik saya mempunyai bakat dalam bahasa Inggeris dan kerana bakat yang ada, alhamdulillah dia mampu melanjutkan pelajaran dalam bidang pendidikan (TESL-Teaching English as a Second Language). Namun dia punya satu kelemahan yang nyata, lemah kira-kira. Dan saya, sekarang dalam tahun akhir Kejuruteraan Mekanikal, kelemahan yang nyata adalah bahasa Inggeris. Maka kerana itulah saya terdampar di bumi sakura ini, kerana bumi sakura menyediakan ilmu dan teknologi yang tinggi tanpa memerlukan anda hebat berbahasa Inggeris. Bayangkanlah jika ketika ini saya dan adik masih di bangku persekolahan, tidak dapat saya bayangkan apa yang akan terjadi kepada masa depan kami. Yang pastinya kami akan menerima keputusan SPM yang teruk kerana kegagalan menguasai kedua-duanya sekaligus. Bukan kerana kami tidak mahu menerima cabaran Pak Lah yang menyeru supaya bumiputera bangkit menyahut cabaran, cuma kami mempunyai bakat yang berbeza.

Tapi apa-apa hal pun, Pak Lah tetap tak bersalah. Menteri-menteri kabinet pun tak bersalah dalam hal ini kerana Pak Lah dan para menteri tak kenal keluarga saya, walaupun saya kenal Pak Lah dan para menteri sekalian. Lagipun, saya sudah tamat zaman persekolahan, SPM saya pun dah 5 tahun berlalu.

** Terlambat untuk mengkritik kerana adik saya yang ke4 bakal menempuh SPM 20hb nanti. Semoga adik saya merupakan salah seorang bumiputera yang menyahut cabaran Pak Lah + berjaya menguasai Sains/Matematik dan bahasa Inggeris sekaligus. InsyaAllah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home