Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Monday, May 28, 2007

Ummu `Imarah berbicara

Dia mengetahui bahawa kebaikan dan keburukan
mempunyai batas waktunya masing-masing

Nasibah binti Ka`ab (Ummu `Imarah) meriwayatkan tentang suasana dalam perang Uhud: "Aku keluar pagi hari untuk melihat apa yang dilakukan oleh pasukan kaum muslimin, sedang ketika itu aku membawa sebuah timba berisi air. Akhirnya aku berjumpa dengan Rasululah SAW bersama sahabat-sahabatnya, dan pada saat itu keadaan perang dikuasai oleh pasukan kaum muslimin. Ketika pasukan kaum muslimin mengalami kekalahan, aku bergabung dengan Rasulullah SAW, dan ikut terjun ke medan perang melindungi diri Rasulullah dengan pedangku dan melepaskan anak-anak panahku dari busurnya ke arah musuh, sehingga aku sendiri terluka.

Setelah kaum muslimin terdesak dan meninggalkan Rasulullah, datanglah Ibnu Qumai`ah seraya berkata:"Tunjukkanlah kepadaku Muhammad, aku tidak ingin selamat bila dia selamat dari tanganku."Aku pun menghadapinya bersama Mush`ab bin Umair. Dia melukaiku di bahu. Aku juga telah menebaskan pedangku berkali-kali di tubuhnya, namun musuh Allah itu menggunakan baju besi dua lapis."

Inilah perjuangan yang dilakukan oleh Ummu `Imarah yang dipuji oleh Rasulullah Shallallahu `alaihi wassalam melalui sabdanya:

Tidak sekali-kali aku menoleh, baik ke arah kanan mahupun ke arah kiri, dalam peperangan Uhud, melainkan aku melihatnya sedang bertempur melindungiku.

Bagaimana seorang wanita, berani mengadapi sebuah peperangan yang tercatat dalam seerah Islam dan saya- masih lagi bersedih kerana lisan seorang sahabat, dan kerana urusan dunia semata. Allahu akhbar.

*Petikan dari buku `Jangan bersedih-Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia` tulisan Dr. Aidh bin `Abdullah Al-Qarni terjemahan Muhammad Huzaifah.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home