Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Thursday, May 24, 2007

Hashika

Komeda Laboratory, May 24, 2007. Jam 1815.

Fujisawa: Weyh, esok universiti cuti. Takleh masuk kampuslah!

Ichimura: Aku pun ada dengar. Katanya tidak dibenarkan masuk kampus bermula esok sehingga 3 Jun. Tadi Kaneko ada sebut masa lunch.

Inuzuka: Kau biar betul. 10 hari lama sangat tu. Nanti tak siaplah research aku. Nak buat mende kat rumah 10 hari.. Kenapa lama sangat cuti?

Ichimura: Apa lagi, pasal `hashika` lah..Habislah Komeda-ken camni. Semua mesti tak siap kerja.

Saya: `Hashika`?! Malaysia kena `hedonisme` dah lama, tak pernah pula diumum darurat. Shibaura U saja besar-besarkan masalah `hashika` ni..

Fujisawa: Alaa...Malaysia ada Islam Hadhari. Siapa-siapa yang masuk Islam Hadhari dah kebal dengan `hedonisme`. Tak perlu protection lagi. Selalu sangat `hedonisme` menyerang Malaysia.

Inuzuka: Itulah pasal, dengan Islam Hadhari, `hedonisme` dah bukan penyakit. Hebat gila Islam Hadhari ye.. Eyh, Tokkura.. kau Islam Hadhari tak?

Saya: Huh?! Islam Hadhari, apa tu? Agama baru ke..? Ha ha..

Vocabulary:-
1. Komeda-ken : Komeda lab
2. Hashika : measles(an infectious disease, especially of children, that causes fever and small red spots that cover the whole body), senang cerita-demam campak
3.Hedonisme : Satu fahaman yang dipopularkan oleh Epicurus(341-270 B.C), suatu fahaman yang menganggap kesenangan dan kenikmatan material adalah tujuan yang paling utama dalam hidup.
4.Islam Hadhari : Ini pun tak tahu ke?!

*Entri kali ini adalah suatu fiksyen yang tidak mungkin terjadi dalam perbualan seharian di Komeda-ken kerana budak-budak yang disebut tu tidak mengetahui apa itu hedonisme dan sebagainya.
**Entri ini untuk mereka yang memahami sahaja. Siapa-siapa tak faham, abaikan.



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home