Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Thursday, May 03, 2007

Sahabat

Musim bunga hampir tiba ke penghujung. Pepohonan, hanya daun-daun hijau yang tinggal. Kuntuman bunga-bunga sudah lama gugur ke bumi. Kalau ke kampus, sudah tidak perlu mengenakan jaket lagi.

Namun, bagi saya musim bunga baru sahaja bermula. Ukhuwah itu makin erat. Hannan makin teguh berdiri. Kuntuman yang dulu kecil, makin berkembang segar. Malah, sudah mula mengeluarkan haruman tersendiri. Dari kuntuman yang kecil, sehinggalah kepada kuntuman yang berdua, semuanya punya haruman sendiri. Meski umbinya dari tanah Islam dan akar iman yang sama.

Dan saya teringat kepada Teh Sofia dan Salsabila Fahim dari novel Tunggu Teduh Dulu karya saudara Faisal Tehrani. (Kalau tidak salah saya) Kata Salsabila kepada Teh Sofia, aku bukannya tukang besi. Aku mahu jadi penjual kasturi.

Saya juga mahu jadi penjual kasturi !

Daripada Abu Musa al-Asy`ari r.a., Nabi s.a.w. bersabda : "Orang yang bergaul dengan orang yang soleh dan orang yang bergaul dengan orang yang jahat ibarat orang yang membawa kasturi dan orang yang menghembuskan alat menyalakan api. Orang yang membawa kasturi, sama ada ia memberikannya kepada kamu, atau kamu membelinya, atau mendapat bau yang baik. Manakala orang yang meniup alat menyalakan api, sama ada ia membakar pakaian kamu atau kamu mendapat bau yang busuk." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kalau mahu masuk jannah, jangan lupa tarik tangan saya ye.. Petikan dari sebuah cerpen yang pernah saya baca. Dan saya cukup tersentuh dengan sebaris ayat itu. Sungguh, sahabat itu adalah pendorong anda, pemangkin hidup anda, dan juga mampu menjadi pemusnah anda!

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda : "Seseorang insan adalah terikut-ikut dengan adat kebiasaan sahabatnya. Maka hendaklah kamu melihat dengan siapa kamu bersahabat." (Riwayat al-Tirmizi dan al-Hakim)

Semalam saya menelefon adik di Arau, kata adik saya.. sahabat yang menarik kita ke jannah pastinya ada. Dan jangan dilupa, yang sentiasa menarik kita ke `jahanam` juga ada. Kenapa, kerana kita tidak menghalang dan menegur ketika sahabat berbuat kesalahan. Di sana nanti, hal itu akan dipersoalkan.

Sama-samalah berusaha menjadi sahabat yang baik, dan moga ukhuwah yang terjalin tidak akan musnah dengan fitnah dunia.

Saya sayang kamu!






2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

pada kata yang tidur,
pada janji yang lebur...
pada kasih yang ingkar...

ku padamkan kata, janji, kasih...
yang tidur, yang lebur, yang ingkar..

ku nyalakan...
kata yang hidup...
janji yang setia...utuh...
jua pada kasih yang taat..

kerna aku impikan..dambakan..
kebahagiaan hakiki...

5:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

tokkura...

bila mahu update??

9:06 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home