Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Monday, February 25, 2008

Tentang penat, debu dan Ume




Bukan satu perkara yang menggembirakan apabila kamu pulang dengan diri yang kepenatan teramat sehinggakan perjalanan satu jam menggunakan Shonan Shinjuku Line diisi dengan hanya tidur terlentok-lentok, disambut dengan melihat rumah yang dipenuhi debu di mana-mana sahaja. Saya benar-benar maksudkan dengan ayat DEBU di MANA-MANA sahaja di dalam rumah - di lantai, pinggan mangkuk di sejatan, di microwave, di permaidani, di meja dan di mana-mana. Niat untuk membiarkan rumah saya mendapat udara luar, saya membuka tingkap dapur dan keluar bermalam di rumah teman untuk suatu urusan untuk hanya pulang melihat setiap inci rumah dipenuhi debu. Angin kuat 8 [m/s] yang melanda kawasan Saitama prefecture 2 hari sewaktu ketiadaan saya telah menerbangkan debu-debu daripada padang besbol di hadapan rumah.

Setiap inci tulang sendi yang penat, terpaksa dikerahkan untuk membersihkan rumah yang dipenuhi debu. Seluruh lantai rumah dilap, permaidani di dapur perlu dianginkan, semua pinggan mangkuk perlu dibasuh untuk kali kedua, setiap satu alatan eletrik perlu dilap, bahkan saya masih perlu membersihkan botol sabun basuh, cecair pelembut, krim mandian, syampu, dan SEGALA-GALANYA. Saya kepenatan. Teramat.

Hari ini saya ke Kome-ken dengan tiada semangat untuk berbuat apa-apa. Bahkan saya sekadar datang dan menulis di laman ini, dan chatting dengan Apun, Dayatz dan Zahratulhilal sahaja. Mungkin selepas ini saya akan lebih bersemangat.

Owhh... suhu sekarang sudah mencapai 12 ke 13 darjah selsius. Di beberapa kawasan kuntum-kuntum ume sudah mula berkembang. Menandakan musim bunga sudah menjelang.

*Selamat menyambut ulangtahun ke 25 untuk ummu Zubair semalam, 24 Februari 2008.

**Jika sixth sense saya benar, mungkin 'cerita' semalam adalah jawapan kepada soalan itu.


1 Comments:

Blogger A t i Q a h said...

habuk punya pasal, sampai macam tu sekali ya penangan dia. dahsyat!

1:48 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home