Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, February 12, 2008

Life is too short

"Life is too short to wake up with regrets." Tulis seorang teman saya di laman peribadinya dengan sekeping gambar berduaan dengan pakwe, berpegangan tangan - tidak menutup aurat. Sambungan tulisannya, "So love the people who treat you right." Ya, saya tidak pernah menafikan, hidup terlalu singkat untuk suatu hari nanti tersedar dalam penyesalan. Kepada yang bercinta, berkasih-kasihan, doa saya moga kalian selamat ke jinjang pelamin.

Maaf, saya sedang menulis dengan emosi, bukan dengan rasional. Mungkin anda akan berkata saya pesimis kepada yang sedang bercinta, saya ketinggalan, dan sebagainya, terpulang. Saya serahkan pada penilaian anda. Dalam rasional saya akan berkata, saya tidak menghalang sesiapa yang sedang bercinta, tidak pula saya paksa kalian untuk putuskan hubungan.

Dalam emosi, saya pohon pada kalian - jangan siakan hidup yang terlalu pendek ini!

Ramai yang tidak mengerti mungkin, yang mengenali pasti memahami. "Life is too short to wake up with regrets. So love Allah, serve Allah, do the best for Allah coz only Allah treat you right."

Sudah beberapa kali saya tulis di laman Bicara Kalam... , dosa lampau akan mengejar manusia selama-lamanya. Sepertinya saya yang tidak mampu untuk melangkah jauh, hanya kerana dosa-dosa yang tidak mampu saya padam. Jika diberi pilihan, ingin sekali memadamkan sebahagian daripada ingatan saya. Kadang saya penat dilabel sebagai 'akhowat'. Perasaannya seperti anda sedang berbuat baik, akan berbuat baik, tiada yang lain daripada yang baik hanya kerana anda dilabel baik (mengeluh).

Tidak pula saya ingin mengatakan saya sudah maksum sekarang ini, sekadar mahu pengunjung laman ini tidak mengulangi kesalahan-kesalahan yang pernah saya buat kerana saya pernah tidak mengerti apa tujuan penciptaan manusia itu. Usia manusia terlalu pendek untuk perkara selain Allah.

Afwan, saya terlalu emosional. Maaf kepada pengunjung yang berkecil hati. Sungguh, saya tidak berniat begitu. Tiga kuntum mawar daripada tokkura sebagai tanda maaf, dan sebagai tanda 'tokkura sayang kamu'.




Salam ukhuwah dari tokkura.
Moga kita sentiasa dalam redha dan kasih sayang Allah.



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home