Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, January 23, 2007

C.I..N.T.A

Pernah dengar satu kata-kata...

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta...

Beberapa hari yang lalu, seorang teman pernah bertanya saya. Bagaimana manusia boleh begitu senang berubah hatinya? Walau mereka sentiasa berkata, bukan aku yang memilih untuk memutuskan perhubungan, tapi dia yang meminta. Namun, kalau sudah tiga kali kamu diminta untuk memutuskan hubungan, dan kamu sedang bercinta untuk kali keempat, pastinya ada salah di mana-mana yang tidak kamu sedari. Asasnya, bagaimana kamu boleh begitu mudah untuk jatuh cinta kali kedua, setelah hati kamu pernah kamu berikan pada seseorang untuk pertama kalinya. Seharusnya, kamu hanya memiliki sekeping hati, bukan begitu?

Saya. Terkebil-kebil. Diam. Benarkah Tuhan hanya anugerahkan kita sekeping hati hanya untuk mencintai seorang insan sahaja? Tidak mungkinkah kita ditakdirkan untuk bertemu dengan orang yang salah hanya untuk menjadi penyebab untuk kita bertemu dengan yang tepat?(Kata tokkura, bahasa saya semakin teruk. Sesiapa yang tidak memahami ayat saya, sila tinggalkan komen anda.)

Juga.. bukankah maksud CINTA itu luas? Sila jangan sempitkan maksud cinta dalam diri anda, dengan hanya memfokuskan cinta kepada insan berlainan jantina sahaja. Bagi saya, cinta itu terlalu luas, sehinggakan saya tidak punya masa untuk hanya memikirkan kenapa saya perlu menyayangi hanya dia, yang ternyata tidak memilih saya sebagai temannya. Namun, ternyata manusia itu unik. Apa sekalipun pendapat saya, belum tentu anda boleh menerimanya.

Kepada sahabat saya RF, sekiranya anda terbaca entri saya kali ini, harap boleh menerima pendapat saya yang biasa ini. Kerana saya hanya seorang pencinta biasa, sedang kamu insan yang teramat setia dengan cinta. Benar saya hanya punya sekeping hati, namun Tuhan anugerahkan saya dengan sekeping hati yang luas... untuk saya jatuh cinta bukan hanya sekali.

**Kepada ummu umar, maaf kerana saya menitipkan karya kamu di laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya ada bantahan, mesej saya ye.
**Kata tokkura, Tuhan anugerahkan kita satu hidung, maka perlukah kita mencari yang satu lagi itu?
**Kepada RF, sebuah sajak hasil nukilan seseorang yang saya cinta.

Cinta

Bersama cinta aku melangkah
bersama cinta aku menyusur
bersama cinta aku menari
bersama cinta aku melukis...riang

Ku bersama cinta..
sekelip mata cuma
ku petik bintang cinta
ku tulis karya cinta
kerana aku cinta cinta

kerana cinta itu dihati
pastikan ku rindu kamu...cinta

Nukilan :
ummu umar
yurakucho sen densya

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam,

teruskan menulis...
saya suka gaya kamu menulis...
kali ini nye entri sedikit ade kelam kelibut...but saya setuju akan cinta itu luas...yang pasti bagaimana kita meletakkan keutamaan cinta dan bagaimana kita mengurus cinta...
agar ia selari seperti Pencinta setia kita, Pencipta kita...

saya benarkan awak...guna karya saya

ganbatte for next entryssssss

- ummu umar -

11:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

i forgot a short msg for u

- saya juga cinta kamu -

11:28 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home