Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, January 09, 2007

Teratai


Hai Bilal, sudahkah kamu membuat keputusanmu untuk beriman kepada Allah?

Ya Abu Bakar, mengapa tidak kau tunggu sahaja sehingga hari siang. Maka tidak perlulah kau mengharungi padang pasir di waktu malam kelam, bertarung nyawa semata-mata hanya untuk bertanyakan aku soalan itu. Sudah aku katakan, akan aku berikan jawapannya esok.

Sesungguhnya aku risau, seandainya usiamu tidak panjang untuk kau melihat cahaya hari esok. Sekiranya kau meninggalkan dunia dalam kekufuran tanpa sempat mengenal Penciptamu, maka aku akan kesal kerana menunggu sehingga hari esok.

Itulah Saidina Abu Bakar r.a., antara mereka yang dijanjikan Allah merasai syurgaNya kelak. Sedangkan Bilal bin Rabbah r.a. sendiri tidak memikirkan kematiannya di saat itu, sebaliknya Saidina Abu Bakar pula yang risau andai Bilal tidak sempat memeluk Islam. Betapa hebatnya semangat dakwah Saidina Abu Bakar, sehinggakan sanggup meredah padang pasir di malam hari demi mengIslamkan seorang sahabat. Dan kita, masih punya peluang untuk menonton televisyen dan bersenang lenang?

********

Saat pundi berisi wang dinar itu tiba kepada Sa'id bin Amir Al-Jumahy,pantas beliau menjawab, ‘inna lilahi wa inna ilaihi raji’un. (Kita milik Allah, pasti kembali kepada Allah).” Mendengar ucapannya itu, seolah-olah suatu mara bahaya sedang menimpanya. Kerana itu isterinya segera menghampirinya seraya bertanya, “Apa yang terjadi, hai ‘Sa'Id? Meninggalkah Amirul Mu‘minin?”

“Bahkan lebih besar dari itu!” jawab Sa’id sedih. “Apakah tentara muslimin kalah berperang?” tanya isterinya pula.

“Jauh lebih besar dari itu!” jawab Sa’id tetap sedih. ‘Apa pulakah gerangan yang lebih dari itu?” tanya isterinya tidak sabar. "Dunia telah datang untuk merosakkan akhiratku. Bencana telah menyusup ke rumahtangga kita,"jawab Sa'id mantap.

Itulah iman Sa'id bin Amir Al-Jumahy, dia telah membeli akhirat dengan dunia, dan mengutamakan keredhaan Allah dan Rasul atas segala-galanya. Kita, adakah mampu menolak dunia yang datang di hadapan mata, yang menjanjikan kebahagiaan sementara? Usahkan menghindari, malah tanpa segan silu mengejar dunia.


Sesungguhnya, dunia hanya sekadar sepohon tamar, tempat berteduh sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. Satu ingatan dan pesanan dari tokkura kerana melihatkan saya semakin hanyut dalam arus dunia yang indah namun fana ini. Terima kasih kerana mengingatkan saya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home