Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Monday, November 27, 2006

Bila emosi menguasai akal, ternyata tiada logika

3 jam setengah - satu panggilan telefon. Suatu perbualan telefon yang lama, untuk seorang teman yang telah 10 tahun tidak ditemui. Untuk seorang teman yang saya tidak ketahui bagaimana dirinya sekarang. Sekadar melihat foto, dan mendengar cerita dari empunya diri, masih belum mampu memberikan gambaran sepenuhnya. Walau kadang bicaranya mengguris hati, namun ternyata saya sebenarnya senang dengan karakter dirinya. Saya bebas berbicara semahu hati, dan setiap perbualan mampu membuatkan saya berfikir, dan menilai kembali diri.

Bila masalah menghadirkan diri
Bila akal ditewasi emosi
Bila cita-cita menjauhi diri
Bila laluan terasa berduri

Seakan-akan diri keseorangan
Jauh dari tanahair
Jauh dari ayahbonda...

Semoga laluan ini dipermudahkanNya
Semoga laluan ini mengikut agendaNya


Dan kepadaNya jua berserah diri...


Terasa jemari ingin meluahkan sesuatu, namun idea yang dicari, enggan kunjung tiba. Lantas, entri kali ini abaikan sahaja. Ada ketikanya, Tokkura lebih senang merepek entah apa cerita. Bercerita dan terus bercerita. Ceritera Tokkura kadang masuk di akal, tapi banyaknya cerita kosong belaka. Dan cucunya terus setia mendengar ceritera Tokkura, walau kadang sang cucu selalu tersalah tafsir maksud kata Tokkura.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home