Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Monday, December 11, 2006

Malu dan Iman


Cukupkah solat lima waktu kita hari ini? Sempurnakah aurat kita hari ini? Adakah kita telah berbohong kepada sesiapa hari ini, mungkin kepada lecturer atau juga mungkin kepada sahabat? Menjaga pandangan kita? Pergaulan? Hati? Muhasabah diri, tanya diri, adakah kita telah berbuat sesuatu perkara yang tidak wajar kita lakukan.

Malu itu sebahagian daripada IMAN. Jika selalu orang sebut-sebutkan, sabar itu sebahagian daripada IMAN, maka hari ini saya ingin berbicara tentang MALU.

Solat saya, aurat saya, semuanya tidak sempurna hari ini. Dan adakah saya malu? Ya, saya malu kepada tokkura yang cukup solatnya hari ini dan saya malu apabila bertemu teman yang sempurna pakaiannya. Namun saya lupa, kenapa perlu saya malu kepada manusia(atau kepada tokkura), sedangkan Allah sentiasa melihat saya. Jika saya meninggalkan solat sekalipun, teman saya(perlukah saya ulang lagi sekali nama tokkura?!) tidak akan tahu sekiranya saya tidak menceritakan apa yang terjadi. Tetapi Allah sentiasa mengetahui kerana sesungguhnya Dia bersifat Maha Mengetahui.

Dia tahu apa yang di luar dan di dalam pemikiran saya. Lalu, kenapa saya masih sanggup melakukan segala perkara yang dilarangNya? Sewajarnya saya merasa MALU kepada Allah kerana hanya Dia yang mengetahui tahap IMAN saya. Saya tidak perlu menghebahkan kepada dunia betapa saya seorang insan yang baik, sedangkan hati saya tidak merasa MALU ketika melakukan DOSA.

Allahu Akhbar!! Ampunilah segalah dosa-dosa hambaMu ini, dan dosa-dosa seluruh umat Islam sekalian.Amin.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home