Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Sunday, December 03, 2006

Nak couple !!

Seorang teman bercerita....

Adik : Alaah kak... kalau couple, pegang-pegang tangan tu perkara biasalah..

Kakak : Dik, kalau benda yang memang dah confirm salah, jangan pula dihalalkan atas sebab sudah menjadi kebiasaan dan semua orang pun melakukannya. Satu kebiasaan, akan disusuli pula dengan satu kebiasaan yang lain. Allah berfirman; jangan kamu mendekati zina, bukannya berfirman jangan kamu berzina. (baca dalam nada lembut)

Adik : .......... (sekadar tersengih, menurut teman saya)

Aduh, sakitnya hati saya. Bukan sekadar hati, paru-paru, pankreas dan segala-galanya hanya kerana satu ayat itu. Suatu ketika dahulu, malah sehingga sekarang, saya masih sedang berusaha membetulkan pergaulan saya.

Hakikatnya, pemikiran sebegitu telah lama sebati dalam jiwa hampir semua orang. Saya katakan hampir semua orang kerana masih ada segelintir yang berfikiran waras seperti kakak. Dan saya, memegang watak si adik. Berfikir bahawasanya, sekiranya ber`couple` (oh..oh.. rosaklah Bahasa Melayu saya!!), fenomena berpegangan tangan itu suatu fenomena biasa. Bagi saya, kalau sekadar berpegangan tangan, takkanlah sampai melarat-larat sehinggakan tercetusnya aktiviti-aktiviti lain. Selalunya memberi alasan, sendiri tahulah had dan batas yang perlu dijaga. Namun manusia seolah-olah cuba melupakan, bukannya tidak sedar, bukannya tidak tahu - antara seorang lelaki dan perempuan pasti wujudnya syaitan laknatullah. Sentiasa berusaha merosakkan anak Adam adalah janji sang syaitan kepada Allah SWT.

Wah... saya masih perlu berusaha meningkatkan kesabaran saya untuk menjaga pergaulan saya, membataskan diri saya. Walaupun tidak sebegitu, namun saya masih tergolong dalam mereka yang mengiyakan pendapat adik. Kenapa saya katakan perlu meningkatkan kesabaran, sedangkan topik awalnya pergaulan? Mahu dengar satu cerita?

Alkisahnya sebegini, diceritakan oleh tokkura sewaktu dia sedang mengilatkan cengkerangnya sebelum ke majlis makan-makan dengan tok rimau. Kata tokkura ...

Sabar itu dikategorikan kepada dua perkara iaitu :

i. Sabar menahan diri daripada keadaan yang tidak disukai atau kesusahan yang dihadapi - pendek kata tokkura, semasa ditimpa musibah kita perlu bersabar.

"Dan Kami akan tunaikan kepada orang-orang yang sabar ganjaran untuk mereka yang lebih bagus daripada apa yang mereka lakukan."(An-Nahl:ayat 96)

ii. Sabar menahan diri daripada perkara yang disukai tetapi dilarang agama. Ulasan tokkura - couple. Pendek sungguh kata tokkura, maklumlah sewaktu itu tokkura sudah mula terkedek-kedek ke rumah tok rimau. Kata tokkura, cucu fikir sendirilah ye...

Terkebil-kebil saya mendengarnya. Owh..saya suka couple. Saya suka kalau boleh keluar dating. Tapi agama melarangnya. Itulah maksud sabar yang kedua. Terangguk-angguk saya keseorangan. Dari jauh kelihatan berkilau-kilau cengkerang tokkura dipanah sinaran mentari. Maka kerana pesan tokkura itulah saya membuat keputusan untuk meningkatkan kesabaran bagi menjaga batas pergaulan saya.

"Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk"(Al-Isra':ayat 32)

1 Comments:

Blogger Hazu~ said...

waahhh...first time melawat blog ni. sangat menarik...sangat berilmiah. yang terkena batang idung sendiri pun ada gak. :p hehehe. keep up the good work..

9:12 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home