Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, November 28, 2006

Satu ujian

Alhamdulillah. Sedikit coretan kisah saya hari ini...

Jam 10 pagi, saya seharusnya menduduki peperiksaan kemasukan Shibaura Institute of Technology di kampus Toyosu. Namun, jam sudah menunjukkan 9:40 pagi, dan saya masih dalam keretapi menuju ke Ikebukuro. Dari Ikebukuro saya masih perlu menaiki Tokyo Metro Line menuju ke stesen Toyosu. Perjalanan dari Ikebukuro stesen ke Toyosu stesen mengambil masa hampir setengah jam. Bermakna saya akan kelewatan lebih dari 20 minit untuk menduduki peperiksaan. Hati mula mengomel tidak berhenti atas kelewatan yang disebabkan oleh seorang insan yang membuat keputusan menyelesaikan segala masalah dunia dengan cara membunuh diri di atas landasan keretapi. Kenapa memilih cara yang pastinya bukan jalan penyelesaian yang terbaik, tambahan lagi menyusahkan semua orang. Yang penting menyusahkan saya!

Waktu itu satu sahaja yang terfikir di fikiran saya, mungkinkah ini petunjuk dari Allah SWT agar saya tidak memilih untuk meneruskan pengajian saya di bumi sakura ini? Mungkinkah takdir saya sebenarnya berada di Malaysia?

Itu salah satu bentuk ujian dari Allah. Ujian kesabaran, ujian kesungguhan jua ujian ketabahan. Ingat.. untuk mendapatkan sesuatu benda yang sangat diingini, pasti mehnahnya juga banyak, pasti pengorbanan yang dituntut jua berganda dari biasa. Dan jangan lupa, pohonlah dari Allah apa yang terbaik buat diri. Ingatlah QS 2:216. Peringatan seorang teman, via email.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Al-Baqarah:216

Bagaimana saya boleh terlupa, sedangkan ayat itulah yang saya pegang sejak dari kecil sehinggalah menjejak dewasa. Betapa rapuhnya pegangan dan ingatan manusia kepada kekuasaan Allah. Apabila manusia diasak dengan keadaan yang meruncing, lantas dengan sendirinya syaitan hadir mendatangkan keraguan ke dalam hati manusia. Membisikkan was-was ke dalam hati anak Adam.Cukup diduga dengan hal-hal yang kecil, terus gundah gulana. Terima kasih pada teman yang mengingatkan saya.

**Maaf untuk entri yang tidak memberi sebarang manfaat kepada pembaca. Kebelakangan ini saya terlalu sibuk sehingga waktu untuk membaca suratkhabar juga terhad.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home