Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Saturday, December 09, 2006

Antara Dia dan dia

"Saya sukakan awak! Itu bukan satu kesalahan ...". Sazli. Kepada Salsabila Fahim.

Kita tidak akan tahu siapakah pasangan yang ditentukan Allah untuk kita sehinggalah kita bertemu dengannya. Atau, mungkin juga masih tidak tahu walau pernah bertemu. Ayat terakhir dari hadith 19:


Pena-pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering(dakwatnya).

Lalu kenapa seseorang perlu bersedih sekiranya orang yang dicintai memilih untuk memperisterikan insan lain, kekasih hati mula bersikap dingin,dan anda baru berpisah dengan yang tersayang? Sudah dinyatakan lembaran-lembaran telah kering, takdir setiap orang telah tertulis, dan pena-pena telah diangkat. Maka kerana itulah kita perlu beriman kepada QadarNya. Bukan manusia namanya jika tidak pernah diuji.

Penderitaan adalah kerana keinginan dan pemilikan, ia muncul kerana ada kelekatan atau attachment. Kelekatan atau attachment seseorang pada keghairahan terhadap sesuatu menjadi sumber kepada ketidakbahagiaan seseorang. Sekiranya manusia mencintai seseorang, insan yang dicintai menjadi maya pada diri hinggakan tanpa disedari seseorang telah menomborduakan Tuhan. Ya, keinginan dan pemilikan itulah yang mampu memberi kita keselesaan dan kebahagiaan sementara, tapi tidak mampu menjadikan kita insan dengan manusiawi sejati.


Dan saya, insan biasa yang sentiasa mengharap pada yang tidak pernah sudi.
Kata Teh Sofia, ya, kerja Tuhan siapa yang tahu? haha..

**Ia bukan satu kesalahan untuk berbicara tentang cinta dan hati. Adaptasi dari Tunggu Teduh Dulu(Faisal Tehrani).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home