Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Saturday, January 13, 2007

Bangsaku

Penat. Dunia makin sakit. Tenat. Allah S.W.T mahu menguji. Atau. Sudah murka? Banjir makin menjadi, pembunuhan berleluasa. Rogol perkara biasa. Namun, yang dibimbangkan hanyalah kemasukan beras dari US? FTA yang bakal dilaksanakan 2010 nanti?

Apa nasib saudara di Palestin sana. Apa resah sahabat di Iraq jua Falujjah tidak mendapat tempat di hati masyarakat? Ahh..isi perut sendiri juga yang dirisaukan. Maafkan aku, bangsaku dan rakyatku kerana masih lena, dalam ruang kemerdekaan ini.

Walau berdegar Pak Lah membangkang, walau gegak gempita aktivis keamanan di Amerika bersuara, namun laknat itu masih bermaharaja lela. OIC, PBB, usah ditubuhkan andai tidak mampu melaksanakan tugasan masing-masing. Bukan aku mencaci mengkritik, tapi itulah hakikat dunia.

Pengunduran tentera dari bumi Iraq? Hanya harapan yang tidakkan kesampaian. Keamanan milik saudara di Iraq? Haha... jauh panggang dari api. Usah diimpikan kemanisan jika yang hadir hanya kepahitan. Belum lagi aku tanyakan, apa khabar saudaraku di Palestin? Berapa orang sudah terbunuh hari ini? Sedih, simpati? Tidak cukup jika sekadar simpati, namun masih enak menonton Akademi Ilusi Syaitan dan sibuk menghantar sms.

Sedarlah bangsaku, rakyatku. Dari Rafah ke Bait Hanun, setiap meter persegi tanah yang ada, tidak akan wujud ruang yang sunyi kosong daripada kelongsong peluru tentera Zionis. Dari pesisir Mediteranean di Elei Sinai ke Erez kemudian terus ke Kem Khan Younis tempat sahabat-sahabatku berlindung, setiap satu inci tanah yang ada, pernah dan akan menjadi saksi bahawasanya di sini pernah mengalir darah setiap warga Palestin. Dan kita, rakyat Malaysia masih bergembira.

Lalu, pasti ada yang akan bertanya; uwaa..berdegar-degar kau mengkritik rakyat Malaysia, bukankan kau juga dilahirkan di Malaysia? Apa yang pernah kau lakukan untuk `sahabat-sahabat dan saudara-saudara` kau di sana? Kenapa tidak kau tembak sahaja Zionis laknat itu?

Aku. Tunduk. Kesal dengan diri yang lemah ini. Namun bertambah kesal, dengan bangsa yang pantas melatah mencari kelemahan yang lain.

Aku. Menangis. Lagi.


Terkini Palestin:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home