Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Friday, June 29, 2007

Anak Singa

Sudah lama rasanya tidak menulis sesuatu dalam Bicara Kalam. Rindu untuk menulis membuak-buak dalam diri saya. Semalam saya berpeluang menjengah ke laman web AMIR dan terlihat satu dari karya saya dipaparkan oleh admin amirnet. Terasa usaha saya selama ini masih tidak berbaloi untuk dipaparkan dalam mana-mana web khas milik sesiapa. Namun itu permintaan ummu umar, saya ikutkan sahaja walau merasa berat kerana segan karya yang tidak seberapa menjadi tatapan umum selain dari mereka yang melawat Bicara Kalam. Dari semalam tangan gatal-gatal mahu menulis sesuatu, tetapi idea yang menarik tidak mahu kunjung tiba. Ditambah lagi emosi saya yang tidak stabil beberapa minggu kebelakangan ini.

Research saya tentang 'The Development of Slave System for Catheter Guide' menjadi semakin rumit kerana kekurangan ilmu. Dateline untuk prototype pertama perlu disiapkan sebelum Ogos nanti mengikut perancangannya. Tetapi rasanya mustahil untuk disiapkan. Masa yang tinggal cuma sebulan, dan component parts for building the mechanism masih belum lengkap. Saya masih perlu membeli pelbagai parts - DC motor (yang saya tidak tahu bagaimana untuk mencari torque untuk mendapatkan thrust 100mm/sec), mencari polyurethane prene rope dan prene rope drive (yang saya tidak tahu bagaimana untuk disambungkan kepada rotary shafts kerana tidak faham dengan mekanisma pin shafts), masih perlu membeli rotary shafts yang baru (kerana yang sudah di order dahulu tersalah dimensi), dan pelbagai perkara bermain di benak saya yang kecil dan lembab ini. Itu belum saya senaraikan components kecil seperti L shaped type, nat, skru dan yang lain-lain. Semuanya perlu perkiraan yang tepat dan design yang lengkap. Dan masalahnya saya tidak tahu bagaimana untuk melakukannya. Untuk bertanya kepada senior Phd, mereka juga mempunyai masalah sendiri untuk difikirkan. Lagi, untuk apa anda sambung master kalau semua perkara perlu bertanya kepada senior. Anda bukan lagi pelajar undergraduate! Arrghh...saya mula benci ke lab kerana perkara begini sering berlaku. Cuba untuk melarikan diri sedangkan makin saya melarikan diri, makin dateline mengejar saya. Sehinggakan saya terfikir, mampukah saya graduate master dalam masa 2 tahun? Kalian rasa, mampukah saya?

Bicara Kalam saya cipta bukan untuk sesi meluahkan perasaan. Tetapi hari ini, rasanya saya tewas teramat. Maaf kerana perlu membaca entri yang hanya bercerita tentang perasaan saya yang sedang gundah gulana. Tentunya ini tidak memberi apa-apa manfaat kepada kalian. Afwan, kerana kelemahan saya.

Semalam ummu umar datang ke rumah saya sekejap sementara menunggu ummu zubair pulang dari tempat kerja. Makan masakan saya yang tidak seberapa, dan berborak-borak sedikit. Semua sahabat saya sibuk dalam menegakkan al-haq di samping kesibukan di lab. Ummu umar semakin lama semakin ketara sikapnya sebagai puteri Islam anak singa. Dan saya masih kijang yang pengecut. Pengecut dengan thesis, dengan jihad dan segalanya. Saya perlu merubah sesuatu dalam diri. Doakan tokkura berjaya mencapai target menjadi anak singa seperti ummu umar dan ummu zubair. Nama tokkura sahaja sudah berbeza dengan ummu berdua. Tapi saya sayang amat dengan gelaran tokkura. Perlukah saya ubah kepada ummu Ali? Masa akan menentukan. Buat masa sekarang, saya senang dengan tokkura.





Saya mahu berubah menjadi anak singa. Doakan saya!



** Semalam ummu umar telah berkata sesuatu yang menghantar satu resonans ke hati saya yang saya juga tidak memahaminya.




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home