Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Friday, June 08, 2007

alaahai Melayu

Komeda laboratory. Jam 2:00 petang, situasi - semua budak-budak mula mengantuk sebab baru lepas lunch.

Ichimura : Takkan Melayu hilang di dunia!

Inuzuka : Hoi, kau dah kenapa Icchi? Tetiba menjerit macam kena sampuk semangat Hang Tuah je.

Ichimura sengih menunjukkan iPod barunya sedang menayangkan filem Puteri Gunung Ledang. Semangat kemelayuan sangat budak ni. Aku geleng malas. Malas nak layan.

Masuda : Kaulah orang Jepun paling bodoh aku pernah jumpa. Orang Melayu sendiri tak ambil tahu pasal Melayu, tiba-tiba kau, cucu cicit askar Jepun menyokong Melayu pula.

Inuzuka : Nanti kalau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu tukar nama ke Pertubuhan Kebangsaan Malaysia Bersatu, bagitahu aku ye tokkura.

Aku : Takde kena mengena dengan kau, sibuk je nak tahu pasal negara orang!

Fujii : Kenapa, kenapa? Kenapa nak tahu?

Fujii budak undergraduate pula nak menyampuk. Sibuk sungguhlah budak-budak ni. Ichimura berdiri.

Ichimura : Sebabnya, masa itu nanti kita tahulah, pemimpin Malaysia dah kehilangan undi golongan majmuk Malaysia. Terpaksa jual diri, jual bahasa. Kan tokkura?

Aku : Woo.. peliklah aku, kenapa kau bijak sangat Icchi? Tepat sekali!!

Fujii : Ooo.. gitu ke maksudnya. Agama takyah jual ke tokkura?

Aku : Jual Islam Hadhari tu? Tak laku lah. Cina ke India ke, takde siapa yang nak. Ha ha.

Fujii kelip-kelip tak faham. Ichimura, Masuda, Inuzuka tumpang gelak sama aku.
Sama-samalah kita menentang 'pencabulan' dan 'perkosaan' ke atas bahasa Melayu kita!

Petikan daripada Berita Harian, Selasa 5 Jun 2007

‘Bahasa Malaysia untuk semua’

KUALA LUMPUR: Kabinet membuat keputusan menukar istilah bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia bagi menunjukkan bahasa itu milik semua kaum, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, kerajaan sedar Bahasa Kebangsaan merujuk bahasa Melayu, tetapi mahu menjadikannya sebagai bahasa untuk semua rakyat tanpa mengira keturunan dan kumpulan etnik.

“Kita tak nak perkara ini jadi satu polemik yang besar, tapi pandangan kita ialah supaya Bahasa Kebangsaan jadi milik semua.

“Kalau kita anggap ia sebagai bahasa Malaysia, bahasa itulah milik kita semua. Itu rasionalnya… untuk tujuan perpaduan, penggunaan, integriti dan bersatu hati,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Pelancongan Sedunia di sini, semalam.

Najib menjelaskan demikian ketika mengulas laporan berhubung keputusan Kabinet menggunakan semula bahasa Malaysia sebagai istilah rasmi bagi merujuk bahasa kebangsaan.

Kelmarin, Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin dilaporkan berkata, ketika keputusan itu dibuat secara sebulat suara April lalu, Kabinet merasakan bahawa pertukaran istilah itu dapat membantu menyemai rasa kekitaan di kalangan semua rakyat tanpa mengira kaum.

Berikutan itu, semua menteri, universiti awam dan institusi pengajian tinggi tempatan diarah memaklumkan kepada jabatan dan agensi berkaitan untuk mula menggunakan serta merta istilah bahasa Malaysia dalam semua surat, notis dan dokumen.

Istilah Bahasa Malaysia diperkenalkan Allahyarham Tunku Abdul Rahman selepas negara mencapai kemerdekaan bagi mencerminkan identiti Malaysia.

Zainuddin berkata, istilah itu diterima secara umum dan tiada siapa yang bertanya untuk menukarnya sehingga Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Pendidikan pada 1986.

Sementara itu, Datuk Dr Hassan Ahmad dalam ruangan Bicara Karyawan baru-baru ini berkata, Bahasa Malaysia dianggap sebagai istilah yang `neutral’ atau `bebas etnik’.

“Namun begitu, bahasa Malaysia tidak semestinya menunjukkan ia bahasa Melayu. Semua bahasa di Malaysia – bahasa Cina, bahasa Tamil, bahasa Kadazan, bahasa Iban, dan lain-lain lagi - dapat dianggap sebagai bahasa Malaysia, selain bahasa Melayu.

“Hal yang lebih penting ialah, hakikat genetik bahasa atau etnolinguistik bahasa Melayu, iaitu bahasa orang Melayu, bukan bahasa orang Cina, India, Inggeris dan

lain-lain lagi.

“Jadi istilah Melayu tidak dapat dipisahkan atau dihapuskan daripada istilah bahasa Melayu’,” katanya.

Pakar bahasa, Prof Emeritus Dr Nik Safiah Abdul Karim, pula berkata istilah bahasa Melayu sebenarnya sudah diterima masyarakat majmuk yang merujuk Bahasa Kebangsaan.

“Saya sedih dengan keputusan Kabinet. Kita selalu tukar fikiran, apa salahnya kekal dengan istilah bahasa Melayu.

“Saya harap Kabinet kaji semula perkara ini kerana sudah jelas dalam Perlembagaan yang merujuk Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa Melayu,” katanya.

Dr Nik Safiah berkata, bahasa Melayu sekarang bukan lagi merujuk orang Melayu tetapi umum mengetahuinya sebagai Bahasa Kebangsaan yang menjadi pertuturan harian rakyat.




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home