Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Thursday, June 07, 2007

Rehat dua posen

Ruang maya Yahoo Messenger.
ummu Umar: Tokkura, bilakah seorang manusia itu akan mempunyai masa lapang?

Soalan ummu Umar yang kedengarannya mudah, berjaya menyentak hati saya. Dan, saya terpanggil untuk mengulas sedikit. (Sebenarnya saya sakit kepala berfikir tentang idea design research saya - rehat dua posen.)

Ummu Umar berpendapat, apabila kaki melangkah ke syurga, saat itulah manusia akan mempunyai masa lapang. Tepat sekali kata-katanya. Manusia(baca juga 'kita') tidak dilahirkan ke dunia untuk bersenang-lenang.

Kamulah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk memimpin umat manusia iaitu kamu menyuruh berbuat kebaikan, dan kamu menegah dari kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.(Ali-Imran:110)

Khalifah, kedengarannya jawatan itu seolah diberi kepada sesetengah manusia sahaja. Walhal, setiap satu daripada manusia itu adalah khalifah. Dan mempunyai tanggungjawab menunjuk jalan yang haq kepada yang tidak tahu, atau saling menasihati sesama mukmin. Lalu, dalam dunia sekarang - adakah manusia punya masa lapang untuk menonton Spiderman 3?

Bagaimana untuk manusia itu lapang andai isu murtad Lina Joy yang tak 'enjoy' dalam Islam itu seolah satu isu biasa yang sudah luput dari minda manusia(ditekankan, baca juga 'KITA'). Rasanya kalau di Malaysia sekarang ini, isu cili merah naik harga dengan isu kekurangan stok minyak masak lagi mendapat perhatian dari isu kemusnahan umat. Allahu akhbar. Padahal mahkamah baru memberi keputusan 30 Mei baru-baru ini! Saya tidak mempunyai ilmu untuk mengulas isu murtad ini.

Sila rujuk murtad dari segi undang-undang yang dikupas oleh penulis Nisah Haron (Keputusan kes Lina Joy). Dan rujuk juga ulasan isu ini oleh penulis Faisal Tehrani (Lina Joy, apa yang kita sambut?) .

Alamak, putus idea mahu menulis. Sahabat saya menegur di Yahoo Messenger. Komander dari hadas Malaysia. Ada masa saya teruskan. Tapi tak janji! Ha ha.


Maaf pada pembaca sekalian. Wassalam.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home