Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, June 12, 2007

Jerusalem

Ketika kota Jerusalem ditawan oleh tentera Salib pada 15 Julai 1099 keadaan begitu menyayat hati. Tentera Salib bertindak kejam.

Menurut Gustav Le Bon, dalam bukunya mengenai perang Salib mencatatkan; "Kaum Salib kita yang mengaku kuat beragama itu tidak cukup melakukan kerosakan dan kezaliman kepada umat Islam. Bahkan mereka sudah bermesyuarat dan mengambil keputusan yang seluruh penduduk Baitul Maqdis dibunuh. Korban kekejaman itu bukan sahaja kepada orang Islam bahkan juga orang Yahudi dan Kristian yang enggan bekerjasama dengan mereka bagi melakukan tindakan kejam itu. Akibat kekejaman itu, kira-kira enam puluh ribu orang dibunuh selama lapan hari lapan malam sehingga tiada yang terselamat."

Ibnu Khaldun pula menulis, "Tentera Salib yang ganas dan kejam itu telah mengganas di Baitul Maqdis selama seminggu. Mereka melakukan rompakan, perkosaan dan membakar rumah-rumah penduduk. Apabila dihitung jumlah mayat di sekitar masjid, dalam rumah dan disepanjang jalan, jumlahnya tidak kurang tujuh puluh ribu orang."

Dan muncullah Salahudin al-Ayubi. Mengalahkan tentera Salib di Hittin pada 4 Julai 1187. Seterusnya membawa kepada kejatuhan Baitul Maqdis pada 15 Oktober 1187 bersamaan hari Jumaat, 27 Rejab 583 Hijrah.

Kini, sejarah berulang lagi. Baitul Maqdis bukan milik umat Islam lagi. Negara-negara Islam tidak pernah mahu bersatu padu sepertinya sejarah sewaktu zaman Salahudin al-Ayubi. Namun, ketika itu umat Islam diselamatkan oleh seorang panglima hebat. Sekarang, apakah kita sedang menunggu kemunculan seorang lagi panglima warisan Salahudin al-Ayubi. Atau, kita sedang membina seorang Salahudin al-Ayubi?

"Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia."-Salahudin bin Ayubi



[Rujukan:Salahudin penakluk Jerusalem, Abdul Latip Talib]



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home