Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, July 31, 2007

Ibu bapa kurang ajar!

Saya dulu, masa sekolah-sekolah, bukanlah pelajar yang baik. Undang-undang sekolah bagi saya hanya menyekat perkembangan mental pelajar. Itu tanggapan saya setelah saya mencapai umur 23 tahun kini (bukan umur sebenar tokkura). Kalau ketika sekolah dahulu, kesan rotan, tamparan atau apa sahaja dari guru, haram memang tak diceritakan kepada ibu bapa. Rekod disiplin yang bertimbun, tidak pernah saya ceritakan. Dipanggil diperhimpunan, dirotan, bukan perkara besar bagi saya selagi saya tahu apa prioriti saya. 7:40 pagi, semua orang sudah berkumpul di pekarangan sekolah untuk perhimpunan pagi. Saya, jam 9:00 pagi baru tiba di sekolah, terutamanya hari Ahad dan Rabu. Kata abah saya ; "Kalau ditangkap guru disiplin, jangan sekali-kali libatkan nama abah sampai dipanggil ke sekolah." Saya masih budak baik untuk tidak melakukan sesuatu yang melampaui batas. Ha ha.

Saya cemburu dengan pelajar zaman sekarang. Sedikit terkesan dengan berita - 22 murid ditampar guru besar. Anak dipukul, laju saja ibu bapa membuat laporan polis. Mungkin guru besar itu sudah melampau, tetapi yang pasti jika saya yang ditampar atau dirotan, memang tak akan sekali-kali mengadu kepada ma dan abah!

Rasanya ibu bapa memang terlampau bersifat melindungi anak masing-masing sekarang ini. Kesannya anak-anak menjadi manja dan besar kepala. Maklumlah, guru tidak berkuasa untuk menghukum mereka. Apabila anak dihukum, pihak guru disalahkan. Tetapi kalau anak mereka menjadi seorang yang tidak berguna suatu hari nanti, guru juga disalahkan. Hukum salah, tak hukum pun salah, malangnya nasib guru. Memang patut digubal undang-undang menghalang campur tangan ibubapa yang busy body ni. Halang ibu bapa ganggu hukuman.

Kepada mereka yang bergelar ibu bapa, harap jangan terasa hati dengan tajuk entri kali ini. Cuma saya merasakan ibu bapa semakin melampau kebelakangan ini. Daripada pengalaman hidup saya yang sedikit ini, kemanjaan boleh memusnahkan masa depan anak anda. Sahabat saya yang kebanyakannya dimanjakan oleh ibu bapa, berakhir dengan menjadi seorang dewasa yang gagal membuat keputusan sendiri. Kurang mampu berdikari berbanding dengan mereka yang tidak ditatang oleh ibu bapa. Anda lebih memahami peribadi anak-anak anda. Tepuk dada, tanya akal.

Pada pelajar-pelajar, jangan rasa sendiri sudah cukup dewasa dan sudah besar. Guru-guru anda juga pernah menjadi pelajar suatu waktu dahulu. Malah mungkin lagi nakal daripada anda. Berani buat salah, beranilah mengaku, beranilah menerima hukuman. Kalaupun anda tidak bersalah tetapi menerima hukuman kerana sahabat anda tidak mahu mengaku, yang salah adalah sahabat anda itu. Walaupun kami di sekolah dulu sanggup dirotan bersama-sama, janji rahsia tidak pecah. Sahabat lebih penting dari guru. Ha ha.

Teman-teman sepersekolahan saya, saya rindu kalian!!


1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

-Nicely written. Generations change. Perhaps parents nowadays are not being rational and being too simple minded. The point of the punishment is not utterly to hurt physically but serves as a reminder that you must follow the rules and that every action taken to break the rule is a responsibility such that it bares it's own consequences. Not like us who never abide the rules but had been through a lot due to our actions when we were in school(kena rotan, kena jemur tgh panas time kelas TK, kena tampar and etc). It's a really good lesson in life to be punished in school. I think we'll never be who we are today if it's not due to the things that we've been through in school. The key word is lesson learned in life as well. Who will dare to slap you, cane you or even dare to touch you if you do wrong in your age now...(I'm not 23 =P).
-P/S:Mu ponteng hari co-cu...tp aku tok perasan.
-P/S lagi: Kalu classmate aku a.k.a classmate mung jgk saman semua cikgu zaman kita,aku bwk bmw 5 series n ada bini doh lo ni...

4:22 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home