Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Friday, July 13, 2007

Anak tapir

Beberapa hari kebelakangan ini, saya rasa muak membaca suratkhabar. Muak menatap blog-blog beberapa orang penulis berpengaruh negara. Saya rasakan, Malaysia sudah tidak dapat diselamatkan. Mungkin entri saya hari ini kedengaran seperti berhaluan kiri, tapi biarlah. Bukan itu yang saya perjuangkan. Sekadar mahu berkongsi apa yang saya fikir tentang Malaysia masakini.

Pemimpin Satu
Saya pernah menyimpan harapan besar kepada pimpinan negara ketika Tun berundur dari arena politik. Saya mengkagumi Tun kerana wawasan dan cita-citanya yang hebat. Belum ada dalam sejarah perdana menteri Malaysia yang bijak seperti Tun. Cuma Tun kurang menitik beratkan hal ehwal agama, itu sahaja. Bila Pak Lah naik, saya doa moga segala cita-cita Pak Lah tercapai. Alangkah bagusnya sekiranya kempen membasmi rasuah Pak Lah berjaya. Tapi sebaliknya yang terjadi. Sejak pembebasan Tan Sri Eric Chia, bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel Sdn Bhd daripada tuduhan rasuah, saya sudah tidak menyimpan harapan. Kemudian Ezam Mohd Noor, pengerusi GERAK menyerahkan dokumen 632 mukasurat kepada Pak Lah sebagai bukti seorang menteri telah menerima rasuah. Namun, sehingga ke hari ini masih belum ada pengumuman dari Pak Lah tentang menteri berkenaan. Saya ragu, benarkah Pak Lah ingin membasmi rasuah? Ini belum saya sebutkan lagi kisah bagaimana SCOMI berjaya untung lebih 1000% selepas saja Pak Lah menjadi PM. Aarghh..syaitan suka meletakkan perasaan syak wasangka sesama muslim. Tak tahu tentang SCOMI? Apa kata anda Google perkataan SCOMI dan Kamaludin.

Pemimpin Dua
Orang munafik tidak boleh menjadi pemimpin. Anda setuju? Syaitan suka memasukkan jarum dalam hati saya untuk syak wasangka. Burmaa Oyunchimeg atau Amy, sepupu kepada Altantuya Shaariibuu mendakwa sepupunya pernah menunjukkan gambar pemimpin kedua negara pernah ke restoran Perancis makan-makan dengan Altantuya Shaariibuu dan tertuduh Razak Baginda. Sedangkan pemimpin kita ini berkali-kali menegaskan beliau tidak pernah mengenali mangsa. Sepatutnya saya mempercayai pemimpin kitakan? Tapi ketika Altantuya Shaariibuu mahu pulang ke negara asalnya, laporan data di KLIA mengatakan Altantuya Shaariibuu tidak pernah masuk ke Malaysia. Pelikkan, siapalah yang berkuasa memberi arahan untuk memadamkan data imigresen. Perbicaraan mahkamah juga pelik. Tidak sabar untuk mengetahui pengakhirannya, malah lebih excited berbanding menanti buku terakhir Harry Potter 21 Julai nanti. Ha ha.

Kalau mahu senaraikan perkara yang berlaku dalam Malaysia sejak kebelakangan ini, panjang entri ini. Entah-entah saya ditahan kerana menyebarkan propaganda. Walau tidak sehebat tulisan beberapa penulis negara yang dituduh meracun rakyat, pun begitu saya tetap tidak mahu dipaksa mendaftar kerana memiliki sebuah blog. Sekadar tulisan suka-suka melahirkan rasa pelik tentang kepemimpinan Malaysia. Itu baru saya sebut satu dan dua. Pemimpin Malaysia ada ramai. Kalau senaraikan barisan senator saja, penat tangan menaip.

Saya tamatkan di sini saja. Terkesan dengan dua berita menarik hari ini. Kata Tok Guru Nik Aziz, 'Pemimpin Pas merokok tidak akan jadi calon pilihan raya'. Syabas Tok Guru! Dan satu lagi, 'Anak tapir kembar pertama dilahirkan'. Teringat abah kat kampung.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ramai yang sedar permasalahan ni..tp x ramai yg nak bertindak ..sigh*

-hamba Allah-

9:04 PM  
Blogger mie84 said...

memang tuh lah hakikat akhir zaman...nak kawin pn susah..tuh la byk kes sosial tuh

3:51 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home