Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Wednesday, July 04, 2007

Merokok

Saya dan beberapa sahabat membuat keputusan untuk menikmati hidangan tengah hari di sebuah restoran makanan halal di pinggir bandar Ikebukuro lewat Ahad lepas. Sedang kami menunggu makanan yang dipesan dihantar ke meja, kelihatan beberapa pelajar lelaki Melayu yang baru sahaja tamat mengikuti kursus kepimpinan Islamik (khabarnya dijalankan di Ootsuka bersebelahan stesen Ikebukuro) melangkah masuk ke dalam restoran. Kedengaran suara salah seorang dari mereka memberitahu pelayan jumlah mereka yang sebelas orang dan minta ditunjukkan meja kosong. Senior barangkali, sekaligus merangkap ketua mereka. Hidangan yang diminta tiba di meja, dan apa lagi - makan sajalah.

Tiba-tiba saya mula pening-pening dengan satu bau yang tidak menyenangkan. Bau rokok! Uwaa.. walaupun saya masih boleh bertolak ansur, tapi masih tidak menyenangkan. Saya sebutkan kepada sahabat di sebelah, 'peningnya bau rokok.' Ketika itu saya tidak tahu siapakah yang sedang menyedut asap maut itu, bahkan dalam hati sempat lagi berfikir mungkin budak-budak lelaki yang baru masuk ke kedai sekejap tadi. Kedai itu kecil amat, dan bau yang ada merebak ke seluruh penjuru kedai. Kemudian saya diberitahu pakcik di sebelah saya yang sedang merokok. Sahabat saya sambil tergelak kecil, 'takkan barisan bakal pemimpin itu yang merokok, tak lojiklah pula.' Tertegun saya seketika. Maaf kerana mengesyaki kalian. Barulah saya sedar, sebelas orang pelajar universiti itu memang tidak merokok langsung! Alhamdulillah - sesiapa yang mahukan calon suami yang sihat, boleh saya perkenalkan. Ha ha.

Perkara merokok ini sudah lama menjadi satu isu yang tidak habis dibahas. Semua orang sudah muak mendengar. Ketika Dato' Ishak Baharom menjadi mufti Selangor, beliau telah mengeluarkan fatwa bahawa merokok itu HARAM. Tetapi, di ceruk manakah rakyat Selangor yang tidak merokok? Apa jawatan mufti itu hanya sekadar boneka, rakyat tetap juga tidak mendengar pendapat alim ulama.

Kemudian kita diberitahu oleh pelbagai media, kawasan Parlimen adalah kawasan larangan merokok sebenarnya. Tapi masih ada asap maut itu berkepul-kepul memenuhi ruangan Parlimen. Kawasan Parlimen bukanlah ruangan keluar masuk orang awam sesuka hati, hanya barisan pemimpin Malaysia tercinta yang menghadiri sebarang perbahasan di sana. Siapa, pemimpin Malaysia? Alaahai.. pemimpin yang buat hal, apa gunanya digazetkan fatwa atau dilancarkan kempen larangan merokok.

RM 20 juta telah dilaburkan untuk melaksanakan kempen Tak Nak. Kemudian, sekarang Kementerian Kesihatan pula melancarkan kempen Jom Tak Nak Merokok. Kata Roslan SMS, ada beza ke tema dua kempen tersebut? Sekali lagi RM 20 juta (mungkin lebih) akan dilaburkan untuk kempen ini. Sama-samalah kita bazirkan duit rakyat..Ha ha (ketawa pahit).

Tok Guru Nik Aziz sendiri pernah menyatakan rasa peliknya dengan sikap sesetengah pemimpin dan juga barisan imam. Kata Tok Guru, 'apa yang paling pelik ialah imam yang merokok, lebih-lebih lagi sambil berjalan.' Sepatutnya mereka inilah yang menjadi role model kepada generasi muda zaman sekarang. Salah siapa kalau zaman sekarang, pelajar-pelajar (terutama pelajar sekolah menengah) merokok secara terbuka siap berseragam sekolah lagi. Kata ibu bapa, 'kami tidak mengajar anak-anak merokok, semuanya pengaruh kawan-kawan.' Bapa kencing berdiri, anak kencing berlari. Ayah merokok di rumah, kotak rokok terdedah di atas meja untuk capaian bila-bila masa, bahkan siap minta anak pergi belikan rokok kat kedai Pak Mat. Mentang-mentanglah Pak Mat tahu rokok tu untuk ayahnya, bukan anaknya. Boleh percaya ke ayah?!

Entahlah, itulah saya katakan tadi. Bahaslah beberapa lama sekalipun. Keluarkanlah dalil atau apa sahaja, tabiat merokok takkan hilang dari rakyat Malaysia (terutama sekali orang Melayu). Seperti kata Laksamana Hang Tuah - takkan Melayu hilang di dunia. Yang tak hilangnya adalah perangai kemelayuan itu!

Sahabat saya sekalian, apa kata kalau kita buat kempen tak nak kahwin dengan mereka yang merokok? Kalau SEMUA perempuan melaksanakan kempen ini, confirm semua lelaki-lelaki itu akan tinggalkan rokok. Ha ha.





* Takkan Melayu hilang di dunia, tapi bahasa Melayu dah lama hilang. Masih sedih dengan keputusan pemimpin Melayu negara (mengeluh).
** Paling rasa sedih sekiranya melihat perempuan cantik ayu, tetapi mengepit puntung rokok di hujung jari runcing itu.







3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

sy nk join la kempen tak nak kahwin dgn mrk yg merokok..
p/s: sape bakal2 pemimpin yg diceritakan tu? kuikuikui :P

11:25 AM  
Blogger tokkura said...

Maaf, nama terpaksa dirahsiakan takut ada yang mula berangan.

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

saya ade ditempat kejadian ^_~V

-hamba Allah-

9:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home