Bicara kalam...

Wahai Muhammad!Kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada 20 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan 1000 orang kafir, kerana orang-orang kafir itu adalah kaum yang tidak mengerti. Al-Anfal:65

My Photo
Name:
Location: Shah Alam, Selangor, Malaysia

Dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan, menamatkan ijazah sarjana muda di Saitama University dan ijazah sarjana di Shibaura Institute of Technology dalam Kejuruteraan Mekanikal. Bertugas sebagai pensyarah Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam. Sebarang ambilan dari blog ini, diharap dengan kebenaran. Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untuk Allah, tuhan semesta alam.

Tuesday, September 11, 2007

Salam Ramadhan

11 September, bermakna kurang sehari lagi kita akan menyambut Ramadhan al-Mubarak. Bersediakah anda semua? Bersediakah saya untuk mengharungi Ramadhan tahun ini?



Kehadiran Ramadhan akan disambut oleh semua penduduk langit. "Apabila tiba malam pertama Ramadhan, akan dibuka semua pintu langit. Ia tidak akan ditutup walaupun satu pintu sehinggalah ke malam terakhir Ramadhan." (Riwayat Baihaqi)

Sahabat saya baru sahaja melancarkan kempen Ramadhan. Makanya saya juga mahu berkongsi kempen yang telah dilancarkan dengan semua. Mahu join saya dalam memeriahkan Ramadhan?

KEMPEN SEMPENA RAMADHAN

1) tilawah 30 juz
2) qiam - setiap malam
3) hafazan Quran (sila letakkan target anda masing-masing)
4) solat dhuha setiap hari
5) mathurat 2 kali sehari
6) bersedekah setiap hari
7) berakhlak terpuji sepanjang masa
8) menganjurkan iftar untuk teman-teman
9) menonton hanya berita (tanpa movies, tanpa dramas, tanpa anime)

Susah? Ya, teramat. Terutamanya untuk dhuha, mathurat dan yang pasti tanpa televisyen!! Macam mana ya untuk melatih diri ke arah yang lebih baik? Kerana itulah saya melancarkan kempen ini untuk pembaca tersayang sekalian. Mahu sambut cabaran saya? Atau lebih tepat kalau saya katakan cabaran dari Allah?

"Ramadhan datang kepada kamu. Ia adalah bulan keberkatan. Allah akan mendatangi kamu pada bulan ini, menurunkan rahmatNya, menghapuskan dosa dan memperkenankan doa. Allah melihat perlumbaan kamu di bulan ini dan berbangga dengan perlumbaan kamu itu di hadapan malaikatnya. Tunjukkanlah kebaikan dari dirimu di hadapan Allah. Sesungguhnya orang yang celaka adalah orang yang diharamkan dari mendapat rahmat Allah." (Riwayat Tobrani)






0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home